راهنمای خرید لباسشویی

نکات مهم نگهداری از ماشین لباسشویی

نگهداری ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی از آن دسته لوازمی است که این روز ها نبود آن کمتر در خانه ها مشاهده می شود. این وسیله چند سالی است که دستیار خانم ها در خانه بوده و دشواری شستشوی لباس ها را به حد زیادی تسهیل کرده است.

اما آیا تا به حال به خراب شدن این دستگاه کاربردی فکر کرده اید؟ فرض کنید به مدت یک هفته ماشین لباسشویی شما عملکرد صحیح خود را از دست بدهد و نیاز به تعمیر داشته باشد. آیا دشواری شستشوی لباس ها با دست را متحمل می شوید یا تجمع کوهی از لباس ها را خواهید پذیرفت؟

برای سالم ماندن ماشین لباسشویی و داشتن طول عمر بالا، رعایت برخی نکات لازم و ضروری است. شاید نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم در ظاهر آن چنان به چشم نیایند اما باید بدانید که رعایت همین نکات ساده به شما برای داشتن یک لباسشویی با طول عمر بالا کمک خواهد کرد.

11 نکته مهم در نگهداری از ماشین لباسشویی

  • ابتدایی ترین کار برای سلامت ماشین لباسشویی این است که شما پس از هر بار استفاده از آن، درب ماشین لباسشویی را باز گذاشته تا هوا در آن گردش پیدا کرده و از تولید و سکونت باکتری ها یا میکروب ها و قارچ ها در آن محیط مرطوب جلوگیری شود.
  • هر 6 ماه یکبار، نسبت به ضدعفونی محیط داخلی لباسشویی اقدام نمایید. استفاده از آب داغ و کمی سرکه برای این منظور توصیه می شود. همچنین می توانید از قرص های ضدعفونی کننده لباسشویی استفاده کنید. این کار میکروب، باکتری و قارچ های داخل محفظه لباسشویی شما را از بین خواهند برد.
  • فیلتر ماشین لباسشویی را هر چند وقت یک بار تمیز کنید. ممکن است پس از گذشت چندین ماه نخ و یا پرز البسه در آن گیر کرده و در طولانی مدت می تواند باعث اختلال عملکرد لباسشویی شود.
  • برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لباسشویی، به میزان کافی لباس درون ماشین لباسشویی بیندازید. عدم رعایت این حد مجاز حتما به موتور دستگاه آسیب خواهد رساند و حتی ممکن است باعث سوختن موتور یا نیم سوز شدن آن شود.
  • از مواد شوینده مناسب و به میزان کافی استفاده کنید. شوینده های دستی که کف بسیاری تولید می کنند به هیچ وجه برای لباسشویی مناسب نیستند و از طرفی اگر بیش از حد از پودر شوینده و مایع لباسشویی استفاده شود، هم به ماشین لباسشویی آسیب می رساند و هم باعث آسیب به بافت لباس های شما می شود.
  • ماشین لباسشویی را در جایی مناسب قرار دهید. مکانی به دور از رطوبت و گرمای شدید، برای قرار گرفتن لباسشویی مناسب است. مورد دیگر سطح قرار گیری دستگاه است. ماشین لباسشویی بایستی در سطحی صاف و تراز قرار بگیرد. در صورتی که لباسشویی در هنگام شستشو سر و صدای زیادی تولید می کند، ممکن است به دلیل تراز نبودن آن باشد که این موضوع می تواند به موتور دستگاه آسیب جدی وارد کند.
  • قفل درب ماشین لباسشویی به صورتی طراحی شده است که با شروع به کار دستگاه قفل شده و تا انتهای کار نمی توان آن را باز کرد. وارد آمدن ضربه یا شوک ها و نوسانات برقی می تواند باعث خرابی این میکروسوئیچ شود. توصیه می شود برای جلوگیری از این اتفاق و همچنین خسارت به کل دستگاه، از محافظ الکتریکی استفاده شود.
  • در نگهداری دکمه ها و کلید های روی ماشین لباسشویی کوشا باشید. فشردن بیش از حد و بی دلیل آن ها هم می تواند باعث بهم ریختن برنامه ها شود و هم خرابی آن ها را به دنبال خواهد داشت.
  • در قسمت دهانه ورودی لباسشویی لاستیکی قرار گرفته تا از بیرون آمدن آب از دستگاه جلوگیری شود. پس از پایان شستشو کمی آب و رطوبت درون لاستیک باقی خواهد ماند. قرار گرفتن رطوبت در لاستیک می تواند موجب بوی بد شود. بهتر است از یک پارچه تمیز برای خشک کردن آب باقی مانده استفاده کنید.
  • پیش از انتقال لباس های کثیف به ماشین لباسشویی، حتما از خالی بودن جیب لباس ها اطمینان حاصل کنید. چرا که اگر اشیاء فلزی در جیب لباس وجود داشته باشد می تواند به لباسشویی آسیب وارد کند و در صورتی که مواردی مانند دستمال کاغذی در جیب ها باشد، ممکن است در مسیر فیلتر گیر کرده و به خرابی ماشین لباسشویی منجر شود.
  • موردی که خود می تواند به عنوان یک نکته مهم در این لیست قرار بگیرد، شستشوی پتو است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از ماشین لباسشویی خانگی برای شستشوی پتو استفاده می کنید، باید این هشدار را جدی بگیرید که هر لحظه ممکن است عملکرد صحیح ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شود.

از آنجا که پتو آب زیادی به خود جذب می کند، در هنگام آبکشی بسیار سنگین شده و ماشین لباسشویی به قدرت زیادی جهت چرخاندن آن نیاز دارد. سنگینی پتو، وزنی بالا تر از ظرفیت ماشین لباسشویی است که در طولانی مدت به موتور آسیب جدی وارد می کند.

از سوی دیگر، احتمالا پرز های پتو در حین شستشو کنده شده و در فیلتر انباشته می شوند که کثیف بودن فیلتر نیز خود مشکل ساز است.

کلام پایانی

این روز ها که قیمت لوازم برقی و مخصوصاً کالا های اساسی بزرگ روز به روز در حال افزایش است، حفظ و نگهداری از لوازم خانگی خودمان، به نوعی رسالت ماست. حتی کوچک ترین سهل انگاری در نگهداری درست از کالا ها می تواند هزینه های تعمیر بالایی را بر دوش ما بگذارد.

تیم ویم کالا در این مقاله سعی کرد تا حتی کوچک ترین نکات در نگهداری از ماشین لباسشویی را بیان کرده و اندک توضیحی در آن باره بدهد تا بتواند شما عزیزان را در نگهداری درست ماشین لباسشویی راهنمایی کند.

در هر صورت لوازم برقی، بنا به هر دلیل ممکن است دچار اختلال شوند. پس اگر ماشین لباسشویی شما نیز به هر دلیل دچار اختلال عملکرد شد، متخصصان حرفه ای ما مشکل شما را حل خواهند کرد. کافیست تا با واحد پشتیبانی تیم ویم کالا تماس بگیرید و مشکل خود را با آن ها در میان بگذارید. متخصصان حرفه ای و کارکشته ویم کالا در کمترین زمان ممکن به تعمیر ماشین لباسشویی شما می پردازند.