راهنمای خرید کولرگازی

آموزش تعمیر و سرویس کولر گازی

آموزش تعمیر و سرویس کولرگازی

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که با خود فکر کنید بهتر است این بار خودم کولر گازی را سرویس کنم. یا برای مثال ممکن است کولر گازی شما از مشکل آن چنانی برخوردار نباشد اما لازم می دانید که یک بار پیش از شروع استفاده، آن را بررسی و سرویس کنید. برای این کار شما بایستی با قطعات کولر گازی و نحوه عملکرد آن ها، تعمیر قطعات و همچنین نحوه سرویس کردن کولر گازی ، آشنایی حداقلی داشته باشید. در مسیر آشنایی با این مهارت در کنار شما هستیم تا پله به پله و مرحله به مرحله، نحوه تعمیر و سرویس کردن کولر گازی را به طور تخصصی به شما آموزش دهیم.

آموزش سرویس کولر گازی

این روز ها رفته رفته کولر های گازی به رایج ترین وسیله سرمایشی در فصول گرم سال تبدیل می شوند. از طرفی سرویس کردن کولر از مهم ترین مواردی است که بایستی پیش از آغاز استفاده از یک وسیله انجام شود؛ زیرا انجام این کار در افزایش طول عمر وسیله شما بسیار موثر است.

مهم ترین و به نوعی ابتدایی ترین مرحله برای سرویس کولر گازی، بررسی فیلتر و در صورت نیاز تعویض آن است. سلامت فیلتر هوای کولر گازی در طول عمر و کارایی کولر، نقش بسزایی ایفا می کند. در صورتی که در تعویض فیلتر کولر گازی خود کوتاهی کنید و تعویض آن را نادیده بگیرید، به تدریج شاهد کاهش عملکرد کولر خواهید بود. کثیف بودن فیلتر، باعث فشار آمدن به کولر گازی می شود. اگر به تمیزی و سلامت فیلتر توجهی نکنید، کمپرسور مجبور است توان بیشتری را برای خنک کردن محیط به کار بگیرد؛ در این صورت هم هزینه مصرف برق بالا می رود و هم باعث بالا رفتن آمپر و صدمه به سیم کشی می شود.

به سلامت فن ها نیز توجه کنید. توجه داشته باشید که کارکرد فن ها به خشکی صورت نگیرد. روغن کاری فن ها را در هنگام سرویس کولر گازی فراموش نکنید. پس از این کار، پره های آلومینیومی را هم تمیز کنید و گرد و غبار را از روی آن پاک کنید.

ممکن است گاهاً متوجه کاهش سرمای کولر گازی شده باشید. در این حالت یکی از احتمالات وارده این است که اواپراتور کثیف شده است. توصیه می شود ماهیانه نسبت به تمیز کردن کوئل ها اقدام کنید.

اگر با این قضیه مواجه شدید که ابتدا باد کولر خنک بوده و سپس باد رو به گرمی می رود، ترموستات را چک کنید. بهترین حالت این است که ترموستات را روی حالت Auto قرار دهید.

کولر گازی در طول مدت کارکرد، آلودگی ها را به خود جذب می کند و این آلودگی ها ممکن است باعث بوی بد در کولر گازی شوند. برای جلوگیری از این بروز این گونه موارد، شستشوی فن کوئل، فیلتر و پنل بیرونی کولر گازی لازم و ضروری است. (پیش از تمیز کردن قطعات، حتما از متصل نبودن کولر به برق اطمینان حاصل فرمایید)

علت دیگری که می تواند باعث خنک نبودن باد کولر گازی شود، این است که ظرفیت کولر با توجه به محیطی که قصد خنک کردن آن را دارید کمتر است. مسلماً یک کولر با ظرفیت پایین توانایی خنک کردن محیطی بزرگ را ندارد. در این حالت علاوه بر خنک نشدن خانه، بابت روشن بودن دائمی کولر برای خنک کردن فضای بزرگ خانه، فشار چند برابری به موتور کولر گازی وارد می آید.

گاهی اوقات خوب کار نکردن کولر گازی می تواند ناشی از خرابی فن تهویه باشد. باد گرم کولر گازی می تواند ناشی از این مورد باشد. از یک تعمیرکار کولر بخواهید تا این مورد را بررسی کند و در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کند.

اگر پس از روشن کردن کولر متوجه سر و صدا یا صدا های متفرقه شدید، اولین احتمال را بر شکستن پره ها بگذارید. از سلامت پره ها، عدم وجود جسم اضافی در کولر گازی و خشک نبودن موتور کندانسور اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که با بررسی این موارد مشکل سر و صدای کولر گازی رفع نشد، از یک سرویس کار بخواهید تا مشکل را عمقی تر بررسی نماید.

اگر از کولر گازی آب چکه می کند، لوله تخلیه دستگاه که در واحد بیرونی قرار دارد را چک کنید. ممکن است لوله تخلیه به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی های خارجی مسدود شده باشد و همین قضیه باعث شود که آب به جای خارج شدن از لوله تخلیه، از واحد اصلی دستگاه سرازیر شود. البته از این قضیه غافل نشوید که ممکن است کولر گازی به طرز نامناسبی نصب شده باشد. در این صورت ممکن است لوله تخلیه از جای خود خارج شده باشد و سبب چکه کردن آب از کولر شده باشد. البته آسیب دیدن مخزن تخلیه مایعات حاصل از میعانات نیز در این اتفاق دور از انتظار نیست. (توصیه می شود تمامی قطعات و اتصالات از بابت زنگ زدگی یا فرسودگی بررسی شود و در صورت وجود مشکل، تعمیر یا تعویض شوند.)

میزان گاز کولر گازی را نیز چک کنید. ممکن است گاز کولر گازی شما کم یا رو به اتمام باشد. در صورتی که این اتفاق افتاده باشد، باید از سرویس کار بخواهید تا این مشکل را برایتان حل کند و گاز کولر گازی را شارژ کند.

چرا باید کولر گازی را سرویس کنیم؟

  • عملکرد مناسب کولر گازی
  • افزایش راندمان کولر گازی
  • بررسی و رفع مشکلات کوچک و جلوگیری از به بار آمدن مشکلات بزرگتر
  • کنترل و صرفه جویی در مصرف برق
  • افزایش عمر کولر گازی
  • جلوگیری از پخش بوی نامطبوع از کولر گازی

در صورتی که هنگام سرویس کولر گازی به مشکل جدی برخوردید، از انجام هرگونه فعالیت خارج از تخصصتان اجتناب کنید. ممکن است به دلیل عدم آگاهی کافی، قطعات کولر گازی را دچار مشکلات بزرگتری کنید.

برای سرویس تخصصی کولر گازی و رفع مشکلات جدی آن، می توانید روی متخصصان، مشاوران و تعمیرکاران ما حساب ویژه ای باز کنید. تعمیرکاران حرفه ای و خبره ویم کالا آماده خدمت رسانی به شما هستند.