ویم کالا با دارا بودن متخصصین کارآمد و حرفه ای در زمینه تعمیرات انواع بردهای الکترونیکی در مشهد با بالاترین کیفیت آماده ارائه خدمات به شماست.

تمامی وسایل برقی که در اطراف خود مشاهده می کنید از قطعاتی تشکیل شده اند که بردهای الکترونیکی از مهم ترین قطعه های تشکیل دهنده آن ها هستند. اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این قطعه ارزشمند چیست؟ و یا در صورت بروز مشکل، قابل تعمیر است؟

در این مقاله با پاسخ به تمامی این سوالات و ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه در خدمت شما هستیم.

برد الکترونیکی چیست؟

ممکن است شما صفحات سبز رنگی را در قطعات الکترونیکی دیده باشید که تراشه های کوچکی روی آن ها متصل شده اند. در یک تعریف ساده می توان گفت که این صفحات سبز رنگ همان بردهای الکترونیکی هستند.

برد الکترونیکی یک قطعه سخت افزاری است که در وسایل برقی در کنار دیگر قطعات به کار گرفته می شود. اما جالب است بدانید که در واقع قطعات کوچک و متفاوتی بر روی برد دستگاه ها سوار هستند. این ماژول های کوچک به روش های مختلفی که در هر دستگاه نسبت به دستگاه دیگر متفاوت است به یکدیگر متصل می شوند.

البته این بردهای سبز رنگ ابتدایی ترین نمونه های برد الکترونیکی هستند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدل های دیگری از بردها مثل بردهای منعطف و منعطف سخت ساخته شده اند.

انواع بردهای الکترونیکی:

معیار تقسیم بندی این قطعه لایه های مسی است که به طرفین برد آغشته می شود می باشد.

سه نوع برد الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از:

  • برد های الکترونیکی تک لایه: این برد ها تنها یک طرف آن به مس آغشته شده است و این به معنای این است که یک طرف از این برد آغشته به مس است و در طرف دیگر می توان قطعات را نصب و راه ارتباطی آن ها را تعیین کرد.
  • برد های الکترونیکی دو لایه: نوع پیشرفته تر بردهای الکترونیکی نسبت به مدل تک لایه، این بردهای دو لایه است. در طراحی این مدل قطعه، دو طرف از مس پوشانیده شده است. مزیت این مدل برد نسبت به مدل تک لایه این است که در این قطعه به دلیل به کار رفتن مس در دو طرف آن، قطعات می توانند در هر دو سمت برد قرار گرفته و نصب شوند.
  • برد های الکترونیکی چند لایه: این بردها در ایران ساخته نمی شوند؛ اما مدل طراحی آن ها به این صورت است که چندین لایه مسی روی هم قرار می گیرند.

قطعات مختلفی مثل خازن، ترانزیستور، باتری، LED و … روی این بردها قرار می گیرند.

خرابی بردهای الکترونیکی:

خرابی بردهای الکترونیکی شامل خرابی تمام قطعات و تراشه هایی است که بر روی برد الکترونیکی سوار هستند.

خرابی ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خرابی ترانزیستور ها
  • خرابی EC
  • خرابی خازن ها
  • و …

مزایای استفاده از برد الکترونیکی

  • استحکام در برابر جا به جایی و حرکت
  • افزایش سرعت در مونتاژ قطعات
  • تعمیر و عیب یابی آسان
  • اشغال فضای اندک

تعمیر بردهای الکترونیکی:

بردهای الکترونیکی یا همان PCBها معمولا بنا به ادله مشخصی دچار مشکل می شوند. برای مثال ممکن است برد به دلیل آسیب فیزیکی دچار مشکل شده باشد. ممکن است برد از ارتفاع افتاده باشد یا شکسته شده باشد. راهکاری که عمدتاً برای این آسیب پیشنهاد می شود، ترمیم آن قسمت است. ترمیم به صورتی انجام می شود که ممکن است قسمتی که دچار خرابی شده است نیاز به تعویض و مونتاژ مجدد آن ماژول داشته باشد.

مشکل دیگری که ممکن است در این بردها اتفاق افتاده باشد، وجود مشکل در بین مسیر های ارتباطی قطعات سوار بر روی برد می باشد. مسیر های ارتباطی قطعات معمولاً از جنس نقره یا مس هستند که به دلیل درخشان بودن آن ها به راحتی می توانید مسیری که دچار اختلال و مشکل شده است را شناسایی کنید. البته این کار در صورتی ممکن است که تمام مسیر ارتباطی قابل رویت باشد. برای تعمیر این مشکل، متخصصان در این زمینه مسیر ارتباطی را مجددا ایجاد می کنند.

در هنگام عیب یابی برد، نگاه به ظاهر قطعات به کار رفته بر روی آن نیز مهم است. به قطعات و تراشه ها نگاهی بیندازید. توجه داشته باشید که قطعات دچار تغییر رنگ نشده باشند و یا بر اثر گرمای بالا ذوب نشده باشند.

مورد دیگری که امکان خرابی ها را در برد الکترونیکی افزایش می دهد، طراحی ضعیف برد است. در این صورت تعمیر برد خیلی به صرفه به نظر نمی رسد. چون ضعیف بودن برد بعد ها نیز ممکن است باعث خرابی مجدد شود. پس بهترین کار استفاده از یک برد قوی تر است.

مورد دیگر در خرابی بردهای الکترونیک که طیف گسترده تری از ریز اختلالات را در بر می گیرد، خرابی قطعات تعبیه شده روی برد است. ممکن است خرابی اتفاق افتاده از خازن یا ترانزیستور باشد. عموماً از یک ابزار برای اندازه گیری میزان هدایت جریان استفاده می شود. البته گاهی اوقات مشکل به دلیل طول عمر بالای برد یا مشکلاتی از این سری است که رسانا بودن برد را از بین برده است.

برای عیب یابی مشکل برد، راهی به نام تست اتصال وجود دارد. طرز کارکرد این تست به این صورت است که با استفاده از دستگاه مولتی متر، جریان را بین دو مسیر اتصال بررسی می کنند تا بتوانند قطعی جریان را تشخیص دهند.

انجام تمامی این کار ها به یک فرد آموزش دیده و متخصص نیاز دارد. به هیچ وجه در صورت عدم آگاهی کافی در مورد نحوه کار با بردها، به تعمیر آن ها ورود نکنید؛ زیرا ممکن است مشکلی کوچک را با عدم آگاهی خود به اختلالی بزرگ تبدیل کنید که هزینه زیادی را بر روی دوش شما می گذارد.

قطعه ای ک در مورد آن صحبت کردیم، می تواند بردی بزرگ یا کوچک از لحاظ کوچکی یا بزرگ بودن دستگاه باشد. برد الکترونیکی ای که در مقاله به معرفی آن پرداختیم، در تمامی دستگاه های بزرگ از جمله یخچال، لباسشویی، یا دستگاه های کوچک تر مثل آبمیوه گیری، همزن یا بسیاری از دستگاه های الکترونیکی دیگر موجود است.

ویم کالا با دارا بودن متخصصین کارآمد و حرفه ای در زمینه تعمیرات انواع بردهای الکترونیکی با بالاترین کیفیت آماده ارائه خدمات به شماست.

برای تعمیر لوازم منزل خود روی ما حساب کنید.

تمامی وسایل برقی که در اطراف خود مشاهده می کنید از قطعاتی تشکیل شده اند که بردهای الکترونیکی از مهم ترین قطعه های تشکیل دهنده آن ها هستند. اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این قطعه ارزشمند چیست؟ و یا در صورت بروز مشکل، قابل تعمیر است؟

در این مقاله با پاسخ به تمامی این سوالات و ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه در خدمت شما هستیم.

تعمیرات برد الکترونیکی