بخاری برقی بانه

علت بوی گاز بخاری در حالت شمعک

علت بوی گاز بخاری در حالت شمعک

بخاری رایج ترین وسیله گرمایشی ساختمان ها در فصول سرد سال است. استفاده درست از بخاری یک شرط مهم به شمار می آید؛ زیرا عدم رعایت نکات ایمنی چه در بخاری و چه در هر نوع وسیله گازسوز دیگر، می تواند برای شما مشکلات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در کنار تمامی این موارد، بروز مشکلاتی در عملکرد بخاری ها دور از انتظار نیست. اگر شما هم یکی از کاربران بخاری گازی هستید، احتمالاً با یک سری از مشکلات دست و پنجه نرم کرده اید و با آن ها آشنا هستید. از رایج‌ترین این مشکلات می‌توان به بوی غیرطبیعی یا نشت گاز از شمعک بخاری اشاره کرد.

عموما تمامی ایرادات با یک نشانه خود را نشان می دهند. موردی که در این مقاله قصد داریم تا در مورد آن صحبت کنیم، با رعایت یک سری نکات کوچک قابل شناسایی و حل است. پس با هوشیاری شما جای نگرانی باقی نمی ماند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با علت بوی گاز بخاری در حالت شمعک آشنا کنیم.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از آخرین موجودی و قیمت محصولات با ما تماس بگیرید

بررسی علت بوی گاز از بخاری

بوی گاز از شمعک بخاری، می‌تواند دلایل مختلف و پیچیده‌ای را داشته باشد که البته با بررسی‌های لازم، می‌توانید به راحتی با دلایل به وجود آمدن آنها پی ببرید. در ادامه این بخش، تمامی دلایلی که می‌تواند باعث علت بو دادن بخاری گازی شود را به شما معرفی می‌کنیم:

1. عدم استفاده از بخاری در مدت زمان طولانی

اولین موردی که می تواند از علل بوی گاز در بخاری باشد، استفاده نکردن از آن در مدت طولانی است. در صورتی که بخاری مدتی بلا استفاده باشد، هنگام استفاده مجدد، بوی بدی از خود ساطع می کند. هنگامی که بخاری را روشن کنید و چند ساعتی از کار کردن آن بگذرد، بوی بد آن نیز از بین می رود. این قضیه می تواند به دلیل ورود گرد و غبار و خاک به داخل بخاری باشد. در این صورت هنگامی که بخاری را روشن کنید، این گرد و غبار شروع به سوختن کرده و بوی بد تولید می کند.

البته این مورد کاملا عادی است؛ چون اکثر بخاری‌ها معمولا در فصل‌های گرم به مانند تابستان و اواخر بهار، به صورت کلی خاموش هستند و هیچ استفاده‌ای از هم از آنها نمی‌شود. همین عدم استفاده باعث می‌شود تا گرد و غبارهای زیادی بر روی این بخاری بنشیند.

درواقع وقتی که بعد از مدت زیادی، این بخاری‌ها روشن می‌کنید، این گرد و غبارها و البته یکسری چربی‌هایی که به بخاری چسبیدند، در حال سوختن هستند و همانطور که توضیح دادیم، بعد از چند ساعت از بین می‌روند.

در صورتی که پس از چند ساعت کار کردن،  باز هم متوجه بوی گاز یا بوی غیر عادی دیگری شدید، بایستی به سراغ بررسی موارد دیگری بروید.

2. نو بودن دستگاه

همان مشکلاتی که در بالا و برای عدم استفاده از دستگاه در مدت زمان طولانی اسم بردیم، همان موارد در زمان نو بودن دستگاه هم صدق می‌کند. بوی گاز از شمعک بخاری نو می‌توانید به این دلیل باشد که در زمان طولانی مورد استفاده قرار نگرفتند.

شاید این محصولا مثلا به مدت چند ماه در انبار یا ویترین فروشگاه وجود داشته باشند که همین موارد باعث می‌شود تا گرد و غبارهای زیادی بر روی بخاری‌ها بنشیند.

البته به غیر از این موارد، علت بوی گاز از بخاری‌های نو می‌تواند یک دلیل اصلی دیگری را هم داشته باشد. قطعا برای ساخت بخاری‌ها، از یکسری رنگ و موادهای خاص استفاده می‌شود؛ زمانی که شما بخاری را برای اولین بار روشن می‌کنید، این مواد و رنگ‌ها در معرض حرارت و شعله قرار گرفته و می‌سوزند. یعنی علت بو دادن بخاری گازی نو می‌تواند به دلیل سوختگی همین مواد هم باشد.

معمولا برخی از متخصص در زمان فروش، به خریداران پیشنهاد می‌کنند که بخاری در اولین مصرف خودشان، چند ساعت با حرارت کم روشن نگه دارند تا به اصطلاح آب بندی شود که یکی از دلایل ارائه این پیشنهاد، دقیقا به همین خاطر است.

3. کثیف بودن فیلتر

یکی از مواردی که می تواند علت بوی گاز بخاری در حالت شمعک باشد، کثیف بودن فیلتر آن است. تمیز کردن فیلتر بخاری از آن دسته کار هایی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد. برای اینکه بخاری به حداکثر کارکرد خود برسد لازم است تا همانند هر وسیله گرمایشی و سرمایشی دیگر، پیش از شروع استفاده از آن، سرویس شود. در هنگام سرویس کردن بخاری، تمامی فاکتور های مهم از جمله سلامت فیلتر نیز بررسی می شود.

توجه داشته باشید که بهتر است برای انجام تمامی این کار ها از یک فرد تأسیساتی متخصص بخواهید تا بخاری شما را از لحاظ فاکتور های سلامت و ایمنی دستگاه مورد بررسی قرار دهد.

اتصال صحیح شلنگ ها، باز بودن دریچه های هوا، نصب صحیح لوله بخاری، هوارسانی مناسب و … همه مواردی هستند که برای سلامت بخاری و خوب کار کردن آن مهم هستند.

3. خرابی ترموکوبل

مورد بعدی در مورد بوی گاز بخاری در حالت شمعک می تواند خرابی ترموکوبل بخاری باشد. در این مورد می توانید از یک متخصص بخواهید تا خرابی ترموکوبل بخاری شما را مورد آزمایش قرار دهد و در صورت وجود مشکل آن را تعویض کند.

4. انسداد دودکش

یکی دیگر از اصلی‎ترین دلایل علت بوی گاز بخاری در حالت شمعک می‌تواند به دلیل انسداد دودکش باشد. قطعا تمامی بخاری‌ها، یک خروجی را نیاز دارند تا گازهای Co2 تولید شده را به فضای بیرونی خانه، هدایت کنند.

اگر شما در مدت زمان طولانی از این دودکش‌ها و به هر دلیلی استفاده نکرده باشید، احتمالش وجود دارد که توسط پرندگان مسدود شده باشد؛ به اینصورت که مثلا شاید در بالای دودکش، یک لانه‌ای را برای خودشان درست کرده باشند که درنهایت باعث مسدود شدن دودکش می‌شود.

در این لحظه، گازهای Co2 نمی‌توانند به فضای بیرونی فرستاده شوند و مجدد به فضای داخلی خانه بازمی‌گردند. برای همین پیشنهاد می‌شود که همیشه و قبل از اینکه مراحل نصب بخاری را انجام دهید، حتما چک کنید که هیچ عاملی باعث مسدود شدون دودکش شما نشده باشد.

البته وجود گاز CO2 خطراتی را هم می‌تواند برای سلامت اعضای خانواده داشته باشد. پس به راحتی از کنار این موضوع عبور نکنید!

علت آتش گرفتن پشت شمعک بخاری چیست؟

آتش گرفتن پشت شمعک بخاری را نمی‌توان جزو رایج‌ترین مشکلات بخاری اسم برد. ولی می‌توان آن را در لیست خطرناک‌ترین مشکلات مربوط به بخاری قرار داد!

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌تواند به صورت مستقیم بر روی این مشکل، تاثیر داشته باشد. شاید مشکل از سمت ترموکوبل باشد و شاید هم وجود گرد و غبارها باعث شده باشد تا مسیرهای انتقال گاز بخاری، مسدود شود. همچنین خرابی‌های خود شمعک بخاری هم می‌تواند جزو اصلی‌ترین علت آتش گرفتن پشت شمعک بخاری باشد.

در این لحظه پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ وجه ریسک نکنید و فورا بخاری را خاموش کنید؛ سپس حتما با یک متخصص تماس بگیرید تا این مشکل خطرناک بخاری شما را برطرف کند.

علت بوی نفت از بخاری گازی چیست؟

یکی دیگر از مشکلات رایجی که درباره بخاری‌ها وجود دارد، مربوط به بوی نفت از بخاری می‌شود؛ برای همین تعداد زیادی از دارندگان بخاری به دنبال علت بوی نفت از بخاری گازی هستند. البته اگر شما از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنید که کاملا عادی است که در این صورت باید مواردی به مانند نوع نفت، نشتی مخزن و تمیز بودن جداره‌های بخاری و فیلیته را بررسی کنید.

ولی اگر از بخاری گازی استفاده نمی‌کنید، باید به شما بگویم که این بو فقط شبیه به بوی نفت است. ولی چرا این بو به وجود می‌آید؟ دلایل آن دقیقا همان چیزی است که در بالاتر به شما معرفی کردیم که با بررسی آنها، می‌توانید از بروز این بوی ناخوشایند جلوگیری کنید.

ولی محض احتیاط، پیشنهاد می‌شود که حتما با یک متخصص تماس بگیرید تا این مشکل را بررسی و برطرف کند.

علت بوی گاز از بخاری ماشین چیست؟

خودروها معمولا در بعضی از مواقع، با مشکلاتی به مانند بخاری‌های خانگی رو به رو هستند و در بعضی از مواقع ممکن است یکسری بوهای نامطبوع یا غیرطبیعی از بخاری خودرو خودتان را حس کنید.

چندین دلیل وجود دارد که می‌توان آن را به عنوان علت بوی گاز از بخاری ماشین اسم برد که در ادامه، آنها را برای شما معرفی می‌کنیم:

  • ورود حشرات به سیستم تهویه
  • نفوذ آب و رطوبت
  • فرسودگی فیلتر اتاق
  • نشت آب از رادیاتور
  • خرابی قطعات

پیشنهاد می‌شود بعد از اینکه با این مشکلات در خودرو خودتان رو به رو شدید، خودتان دست به کار نشوید و برطرف کردن این مشکلات را به دست افراد متخصص بسپارید.

جمع بندی

هیچ گاه حتی کوچک ترین مشکلات را در بخاری گازی نادیده نگیرید؛ چرا که نشت گاز می تواند مشکلاتی مثل گاز گرفتی را برای شما به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده هر گونه مشکل یا استشمام بوی بد از بخاری، می توانید از مشاوران و متخصصان وب سایت ویم کالا کمک بگیرید. افراد با تجربه در این زمینه آماده برطرف کردن هر گونه مشکل در زمینه ایرادات و لوازم خانگی دیگر هستند. مشکلات کوچک لوازم خود را جدی بگیرید تا از به بار آمدن مشکلات بزرگتر و سنگین تر جلوگیری شود.

علت آتش گرفتن ژیگلور بخاری گازی

نشت گاز بخاری می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد و خسارات مالی و جانی بر جای گذارد. در استفاده از بخاری گازی باید دقت کافی به خرج دهید؛ زیرا در صورت نشت گاز باید منتظر عواقب جدی آن نیز باشید. در ادامه این مطلب به بررسی علت آتش گرفتن ژیگلور بخاری گازی می‌پردازیم:

  • نقص شعله‌ها: یکی از مهم‌ترین دلایل آتش گرفتن ژیگلور بخاری گازی نقص شعله‌ها است. البته عدم تنظیم صحیح شعله‌ها نیز در آتش گرفتن تاثیر فراوانی دارند. بنابرابن در تنظیم شعله دقت کنید، چرا که اگر به درستی تنظیم نشده باشد آتش به پشت شمعک می‌رسد و سبب آتش گرفتن آن می‌شود.
  • نقص ترموکوپل: اگر ترموکوپل بخاری دچار آسیب باشد نشت گاز صورت می‌گیرد و در نتیجه شمعک آتش خواهد گرفت. وظیفه اصلی ترموکوپل جلوگیری از نشت گاز است. اما زمانی که این محصول دچار ایراد باشد گاز نشت می‌کند و سبب آتش گرفت شمعک می‌شود.
  • نقص سیستم احتراق: ترکیب هوا و گاز باید به صورت دقیق انجام شود. اگر این مورد به درستی انجام نشود احتراق بخاری سبب آتش گرفتن شمعک می‌شود. برای رفع این مشکل هر چند وقت یکبار مشعل بخاری را تمیز کنید، زیرا ممکن است مجراهای آن توسط گرد و غبار گرفته شوند.