راهنمای خرید کولرگازی

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر

اگر شما قصد خرید یک کولر گازی را داشته باشید، احتمالا یکی از پیشنهادات، کولر گازی اینورتر است؛ شما باید قبل از خرید، درباره این برندهایی که به شما پیشنهاد داده شده تحقیق کنید تا یک خریدی مطمئن را داشته باشید.

در این پست ما قصد داریم تا درباره مزایا و معایب کولر گازی اینورتر صحبت کنیم. اگر شما یکی از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی اینورتر را دارید، شاید این پست به درد شما بخورد. با ما همراه باشید.

جهت مشاوره و خرید کولر گازی اینورتر توسط وب سایت ویم کالا کافی است با شمار ه تلفن های    در ارتباط باشید.

کولر گازی اینورتر چیست؟

اول از همه بهتر است که یک پیش زمینه‌ای از کولر گازی داشته باشیم. کولر گازی اینورتر محصول شرکت توشیبا و ساخته کشور ژاپن است. اینورتر درواقع یک نوع کمپرسور است و از همان ابتدا این کمپرسور را برای سیستم‌های خنک کننده مثل همین کولر گازی ساخته بودند.

نکته مثبت این کمپرسور در مقابل بقیه کمپرسورهای کولر گازی این است که مصرف برق اینورتر بهینه‌تر و بهتر از بقیه است. همچنین اگر دقت کرده باشید، بقیه کمپرسورها به صورت یکنواخت کار می‌کنند؛ ولی اینورتر هر چه نوسان برق تقاضا کند را انجام می‌دهد.

این نکته را باید ذکر کنم که اینورتر یک نوع برند کولر گازی نیست! بلکه اینورتر یک نوع تکنولوژی به شمار می‌رود که با ترکیب چند نرم افزار و سخت و افزار، تشکیل می‌شود.

کولر گازی اینورتر

مزایا کولر گازی اینورتر

تا اینجا هم با یکسری از مزایا کولر گازی اینورتر آشنا شدید. ولی این همه ماجرا نبود؛ درواقع مزایا کولر گازی اینور خیلی بیشتر از دو سه موارد است.

1. مصرف برق

همانطور که در توضیحات کولر گازی اینورتر هم به آن اشاره کردیم، مصرف برق اینورتر نسبت به بقیه کمپرسورها بسیار کمتر است؛ گفته شده که کمپرسور اینورتر 30 الی 60 درصد برق کمتر نسبت به کمپرسورهای معمولی مصرف می‌کند.

همچنین دور کمپرسور اینورتر برخلاف کمپرسورهای معمولی، متغییر است. همین موضوع باعث می‌شود تا درصد احتمال خرابی و هزینه‌های مربوط به استهلاک آن هم کمتر باشد.

2. نوسان برق

همانطور که گفتیم، دور کمپرسور اینورتر متغیر است؛ برای همین هیچ فشار اضافه‌ای را بر روی سیستم‌های برق وارد نمی‌کند. اگر کولر فعلی شما باعث ایجاد نوسانات برق می‌شود، اینورتر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود که از کولر گازی اینورتر در مکانهایی مثل سالن و دفاتر بزرگ که نوسان برق شدیدی دارند استفاده کنند.

3. سر و صدا

اینورتر بی سر و صدا نیست؛ ولی صدای کمپرسور اینورتر نسبت به کمپرسورهای معمولی خیلی کمتر و بهتر است. اگر دقت کرده باشید، در کمپرسورهای معمولی بعد از هر بار خاموش و روشن شدن، صدای زیادی تولید می‌شود.

ولی اینورتر به دلیل عدم خاموش روشن شدن کمپرسور، هیچ صدایی از این بابت تولید نمی‌شود.

4. دمای پایدار

تنظیم دما در کمپرسور اینورتر به نسبت کمپرسورهای معمولی، دقیق تر و بهتر انجام می‌شود؛ برای مثال در کمپرسورهای معمولی، شما می‌توانید تغییر دما را حس کنید. ولی در کمپرسور اینورتر شما اصلا متوجه تغییر هوا نمی‌شوید.

دلیل این موضوع هم به خاطر این است که کمپرسور اینورتر اصلا خاموش نمی‌شود و با دور متغیر، همیشه در حال کار است.

کولر گازی اینورتر

معایب کولر گازی اینورتر چیست؟

درست است که کمپرسور اینورتر نسبت به کمپرسورهای معمولی از مزایا و فواید بیشتری برخوردار است؛ ولی اینطور نیست که هیچ عیب و ایرادی نداشته باشد. هر چیزی در کنار اینکه فوایدی دارد، معایبی هم دارد که کولر گازی اینورتر هم از این قائله مستثنی نیست.

در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین معایب کولر گازی اینورتر می‌پردازیم.

1. هزینه اولیه

تمامی فوایدی که در بالا گفتیم باعث شده تا قیمت خرید این کمپرسور 20 الی 30 درصد بیشتر از کمپرسورهای معمولی باشد؛ همچنین کمپرسور اینورتر ی کمپرسور پیشرفته و پیچیده است که برای ساخت آن از قطعات گرانقیمت‌تری استفاده شده. پس قاعدتا این افزایش قیمت، زیاد عجیب و غریب نیست.

البته در بلند مدت این هزینه جبران می‌شود؛ چون همانطور که در بالا گفتیم، مصرف برق کمپرسور اینورتر نسبت به بقیه کمپرسورها کمتر است.

2. تعمیر تخصصی

اینورتر سری جدید کمپرسورهای کولر گازی است و برای همین، همچنان متخصصانی که بتوانند بردهای کمپرسور اینورتر را تعمیر کنند انگشت شمار هستند.

معمولا هر وقت که برد اینورتر نیاز به تعمیر داشته باشد، باید آن را به نمایندگی و یا مرکز تعمیر تخصصی آن بفرستید. اگر هم نمی‌خواهید که برد اینورتر را به مرکز تخصصی بفرستید، حداقل از مهارت شخصی که می‌خواهید تعمیر برد را به او بسپارید مطمئن شوید.

3. کاهش قدرت

یکی دیگر از معایبی که از کولر گازی اینورتر می‌گیرند مربوط می‌شود به کاهش قدرتش.

در بعضی مواقع که هوای بیرون خیلی گرم می‌شود (42 درجه سانتی گراد و بیشتر) قدرت سرمادهی اینورتر کاهش پیدا می‌کند.

4. هزینه تعمیر

به دلیل اینکه پیدا کردن قطعات کمپرسور اینورتر کمی دشوار است و همچنین چون برای تعمیر نیاز به دانش فنی خاصی دارد، هزینه تعمیر اینورتر نسبت به کمپرسورهای معمولی بیشتر است.

برای همین اگر قصد خرید کمپرسور اینورتر را دارید، سعی کنید از نمایندگی‌ها بخرید و حتما هم ضمانت داشته باشد.

تفاوت میان اینورتر و کولر گازی معمولی

از لحاظ سرمایشی، تفاوت زیادی میان کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی نیست؛ ولی نحوه راه اندازی این دو کولر، زمین تا آسمان با یکدیگر فرق می‌کنند.

برای مثال در کولرگازی‌های معمولی، کمپرسور بنا به درخواست دمای ترموستات، قطع و وصل می‌شود. ولی همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم، کمپرسور اینورتر به هیچ وجه قطع و وصل نمی‌شود و در عین حال هم یک دمای پایدار را به ما ارائه می‌دهد.

درواقع بهتر است اینطور بگویم که کولر گازی معمولی برای روشن شدن نیاز به یک آمپر بسیار بالایی دارد؛ حتی بعد از این اتفاق هم با حداکثر توان کارش را شروع می‌کند. بعد از اینکه دمای فضای داخلی را به حد مناسبی رساند، خاموش می‌شود.

دقیقا همین موضوع یکی از مشکلات اصلی کمپرسورهای معمولی است؛ چون این قطع و وصل شدن باعث نوسان برق می‌شود.

کدام شرکت‌ها کولر گازی اینورتر تولید می‌کنند؟

همانطور که گفتیم، اینورتر یک برند کولر گازی نیست و درواقع یک نوع کمپرسور است که توسط چند نرم افزار و سخت افزار، پیاده سازی می‌شود. در همین راستا شرکتهای زیادی برای بهبود محصولات خودشان، از این سیستم در تولید کولر گازی خودشان استفاده کردند.

کولر گازی‌های  جی پلاس و سام جزو برترین کولر گازی‌های اینورتر در ایران هستند که بیشترین فروش در دست آنهاست. البته چند برند داخلی مثل ایران رادیاتور، مهر اصل و … هم وجود دارند که کولر گازی اینورتر تولید می‌کنند.