راهنمای خرید چایی ساز

راهنمای خرید چای ساز

راهنمای خرید چای ساز

چای از آن دسته نوشیدنی هاست که در سر تا سر جهان طرفداران زیادی دارد؛ که این علاقه به ویژه در ایران بر کسی پوشیده نیست. این نوشیدنی خوش عطر و طعم از دیر باز در بین خانواده های ایرانی حضور داشته و این روز ها نیز با افزایش مشغله آن ها نه تنها از زندگی روزمره آن ها حذف نشده، بلکه به یک نوشیدنی آرامبخش و مورد علاقه برای آنان تبدیل شده است.

اما این روز ها به دلیل مشغله بالای افراد، اکثراً انتظار برای آماده شدن چای کاری دشوار برای آنان است. پس آماده شدن چای با سماور یا کتری هم از آن دسته روش های زمان بر است که این روز ها کم کم جایگاه خود را در بین مردم از دست می دهد.

همین موضوع کافیست تا چای ساز ها وارد خانه ها شوند و جای سماور و کتری را بگیرند. با وجود چای ساز، هر موقع که اراده کنید، در مدت زمانی کوتاه چای شما آماده نوشیدن است. صبح، نیمه های روز یا حتی شب نمی تواند شما را برای نوشیدن چای محدود کند؛ چرا که با وجود چای ساز تنها نیاز است تا دکمه روی چای ساز را فشار دهید و پس از گذشت چند دقیقه چای بنوشید.

همانند هر وسیله دیگری، برند های معتبر جهانی و دیگر برند های لوازم خانگی هم مدل های مختلفی از چای ساز را به بازار مصرف عرضه کردند که هر کدام بسته به ویژگی ها و کارکردی که دارند قیمت گذاری می شوند. در ادامه این مقاله همراه باشید تا ضمن ارائه اطلاعاتی مفید درباره چای ساز ها و انواع آن ها، شما را برای خرید یک چای ساز خوب راهنمایی کنیم.

انواع چای ساز

چای ساز ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. چای ساز دم آور: چای ساز دم آور را می توان نمونه مدرن شده و امروزی کتری و قوری دانست. در این مدل، قوری بر روی محفظه آب دسگاه قرار می گیرد و چای به وسیله بخار آب موجود در محفظه دم می کشد. تنها تفاوت این مدل چای ساز با کتری و قوری یا سماور این است که آب به سرعت در آن جوش می آید و اندکی زمان برای دم کشیدن چای نیاز است.
  2. چای ساز استند دار: در این مدل چای ساز، محفظه آب و قوری بر روی یک صفحه قرار می گیرند که با المنت کار می کند. در این نوع، چای دیگر با بخار آب دم نمی کشد. قوری بر روی صفحه ای که با المنت گرم می شود قرار می گیرد و دم می کشد. توجه داشته باشید در صورتی که قوری مدت زمان زیادی بر روی صفحه قرار بگیرد، جوشیدن چای را ممکن می شود.

چای ساز های دم آور در عمل کارایی بهتری دارند چرا که چای با بخار آب دم کشیده و در نهایت عطر و مزه بهتری خواهد داشت اما نمونه های استند دار به دلیل ظاهر زیبا تری که دارند، پر طرفدار تر هستند.

البته نوع سومی از چای ساز ها نیز وجود دارد که مثل دو مدل قبل آن چنان شناخته شده و پر طرفدار نیست. در این مدل محفظه ای به عنوان قوری درون محفظه آب قرار می گیرد و چای با بخار آب داخل کتری آماده نوشیدن می شود.

3 نکته مهم در هنگام خرید چای ساز

  • جنس بدنه: عموما بدنه کتری های چای ساز از سه جنس پلاستیک، شیشه و استیل ساخته می شود. اگر بخواهیم بهترین جنس برای کتری چای ساز را انتخاب کنیم، استیل ضد زنگ بهترین گزینه است. چای ساز هایی با بدنه پلاستیکی ممکن است به دلیل عدم کیفیت پلاستیک به کار رفته در آن بوی بدی به آب بدهند. محفظه های شیشه ای هم که پس از مدتی به دلیل وجود رسوبات در آب کدر می شوند، ظاهر بدی به خود می گیرند و جلوه بدی به آشپزخانه شما می دهند.

در مورد جنس قوری نیز بهترین مورد قوری های پیرکس یا همان شیشه ای هستند؛ چرا که رنگ چای را به هیچ وجه تغییر نداده و باعث سیاه یا کدر شدن چای نمی شوند.

  • میزان مصرف برق: در هنگام خرید به میزان مصرف برق چای ساز دقت کنید. در صورتی که دستگاه مصرف برقی بالاتر از محدوده مجاز داشته باشد، هزینه برق شما به شدت افزایش خواهد یافت. مصرف برق چای ساز ها به طور معمولی بین 1800 تا 2200 وات می باشد.
  • ظرفیت: ظرفیت کتری برقی در چای سازی ک قصد خرید آن را دارید کاملا وابسته به شماست. این شمایید که بایستی متناسب با تعداد اعضای خانواده یا تعداد حدودی مهمان های خود چای ساز خریداری کنید. توجه کنید که در صورتی که تعداد افراد خانواده شما کم هستند و به طور معمول مهمان های زیادی ندارید، خرید چای سازی بزرگ تنها مصرف برق بالا و اشغال کردن فضای زیاد را برای شما به همراه خواهد داشت.

حجم چای ساز ها چیزی حدودا بین 1 تا 3 لیتر می باشد که با در نظر گرفتن قدرت دستگاه، هر چه کتری کوچک تر باشد، آب نیز زود تر به نقطه جوش می رسد.

سه نکته ای که بیان کردیم، از مهم ترین مواردی است که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید. اما موارد دیگری نیز وجود دارند که درجه اهمیت کمتری نسبت به موارد فوق داشته و جزو موارد فرعی به حساب می آیند.

  • حالت گرم نگهدارنده
  • قابلیت تنظیم دما
  • قطع کن خودکار
  • وجود فیلتر برای کتری و قوری
  • دسته های محکم برای کتری و قوری
  • پایه 360 درجه (جهت جا افتادن و قرار گرفتن کتری بر روی استند بدون نیاز به چرخاندن آن)
  • نشانگر میزان آب

کلام پایانی

با توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم، احتمالا تا حد زیادی با خرید یک چای ساز خوب آشنا شده اید. البته که بهترین و مناسب ترین چای ساز آن است که متناسب با نیاز ها و بودجه شما خریداری شود.

اگر شما نیز قصد خرید چای ساز را دارید، می توانید از وب سایت ویم کالا اقدام به خرید کنید. همچنین اگر نیاز به مشاوره خرید دارید، کارشناسان ویم کالا آماده ارائه مشاوره های تخصصی به شما هستند.